ساعت هشت بعد از ظهر بود، تلویزیون روشن و شبکه چهار مشغول پخش خبر ومن مشغول خواندن روزنامه. یک جمله ناگهان در گوشم پیچید. از تلویزیون جمله ای به این مضمون در حال پخش شدن بود: "تحریم بر ملت ایران هیچ تاثیری ندارد، تا به حال تحریم بوده ایم مگر چه شده است و...".
خوب یادمه بعد از ماجرای دادگاه میکونوس بود و قضیه تحریم اروپایی ها. من بچه بودم و کلا هیچی حالیم نبود که سیاست هم جزو اون کلا می شه، اما به هر حال درصدی عرق ملی داشتم دیگه و به همین دلیل تحت تاثیر اخبار و حرفای تلویزیون و این جور چیزا قرار می گرفتم. اون روز جمعه بود و من بیکار، داشتم سخنرانی هاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت) در نماز جمعه را می شنیدم، او همچین جمله هایی می گفت: ملت ما از تحریم نمی ترسد و تحریم به ما صدمه ای نمی زند، جهان مگر فقط اروپاست و البته اینم گفت (برای من خیلی جالب بود) در زمان هشت سال جنگ با اون همه بدبختی جهان ما رو تحریم کرد اما هیچی نشد.
خوب طبیعتا در آن روز ها کلی احساس غرور کردم از این همه عظمت که ملت و دولت ما دارد. تا امروز یه ده سالی از آن زمان می گذرد و تا به حال که 18 سال از زمان جنگ گذشته حقایقی به صورت مستند معلوم شده و دیگه نمی توان با قاطعیت از موفقیت در جنگ گفت و ادعا کرد تحریم بر ما اثری نداشته. البته حقایق بسیار دیگر هم درباره جنگ وجود دارد تا به این ظن کمک کند، اما متاسفانه فعلا سند آن ها رو نشده است.
حالا بریم سراغ اون جمله ی اولی. حرف تکراری محسوب می شود. این چند روزا بارها از دهان این و آن شنیده اید، مثال تابلوش هم رئیس جمهور وقت است. یه نکته نباید باعث اشتباه بشه، رئیس جمهور وقت در ده سال پیش با امروز خیلی تفاوت دارد. آن روز رهبر به همراه رئیس جمهور به قدرت رسیده بود، اما امروز رهبر شانزده سال زودتر به قدرت رسیده. و اگر شخصیت احمدی نژاد با رفسنجانی را مقایسه کنید متوجه می شوید در اون موقع شخص اول مملکت چه کسی بوده و امروز کیست.
اما موردی که توجه و نگرانی من را ( به عنوان یک شهروند) برانگیخت. جمله فوق را رهبر امروز در نمیدونم کجا گفته اند، با لحنی که تا به گوش من رسید فورا حافظه ام مرا به ده سال پیش برد... . ده سال پیش فورا پس از آن سخنرانی تمام سفارت خانه ها تعطیل شد. نمی دانم (شاید می دانم اما آرزو می کنم که ای کاش نمی دانستم) این اتفاق ناگوار چند روز دیگر پذیرای ماست. ای کاش تاریخ برایمان درس عبرتی می شد.
خاتمی آمد و توانست اروپایی ها راضی به بازگشت کند و ایران را از بحران خودخواسته و آمریکا از خدا خواسته نجات داد. اما امروز باید به چه امیدی باشیم. نمی دانم.
خدایا مملکت ما را از دروغ، دشمن و خشکسالی محفوظ بدار.
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.