گام نیک

گام نیک
این روزها امکان ندارد در طول ده دقیقه گفتگو بین دو نفر یادی از بنزین و سهمیه بندی آن نشود. در دانشگاه، در سینما، در خیابان، مغازه بقال و بزار و خراز، در تاکسی، اتوبوس، مجالس و مهمانی های فامیلی و دوستانه، در همه و همه موضوع بنزین اگر مهم ترین نباشد حداقل یکی از مباحثی است که به آن اشاره خواهد شد. حتی اگر به هدف جمع هم ربطی نداشته باشد.
همه هم شاکی. هر کس بنا به موقعیت خود (خصوصا شرایط شغلی) نظر و انتقاد و اعتراض خود را نسبت به این قضیه بروز می دهد. من در این تقریبا یک ماهی که از مدت اجرای طرح سهمیه بندی می گذرد کمتر کسی را دیده ام که موافق آن باشد. بهتره بگم اصلا ندیدم و اگر کسی موافق کلیت طرح بوده با نحوه ی اجرایش خیلی مشکل داشته است.
بسیاری را می شناسم که بنا به اقتضائات حرفه اشان از همین حالا کاسه چه کنم به دست گرفته اند و نمی دانند سه ماه آینده را چگونه بدون بنزین بگذرانند. تازه آن هایی که ابزار اصلی کارشان وسیله نقلیه بنزین سوز بوده که کلاهشان پس معرکه است.
وضعیت گازسوزها هم همچین بهتر نیست. جایگاه ها بسیار کم و شلوغ به طوریکه مثلا در همین اراک بایستی شب را در صف گاز به صبح رساند. تازه طبق اخبار رسیده جایگاه های ارائه گاز در اراک بسیار خلوت تر از سایر شهر های اطراف است.
گرانی سرسام آور نرخ تاکسی ها و آژانس ها که تازه مسیر های دور و نزدیک را هم نمی برند، برای خود تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.
مسافرت هم که برای اکثر مردم موضوع حل شده ایست و در بین سیل مشکلات اصلا فرصت به فکر کردن درباره آن نمی رسد. همین روزها بود که اعلام شد که تعداد گردشگران مناطق شمالی 70 درصد کاهش داشته است.
بنزین نرخ آزاد هم موضوع جذاب و دردناکی شده است. به هر حال تا زمانی که بنزین آزاد در کنار سهمیه ها ارائه نشود. منی که برای امرار معاشم محتاج بنزین هستم حاضرم بنزین را تا لیتری 600 تومان هم از کس و ناکس بخرم. بدون آن که کاری به محل تامین بنزین داشته باشم.
نوشته بودم که سهمیه بندی کردن بنزین نمره ی درخشانی است در کارنامه دولت نهم. هنوز هم می گویم. می دانم و می بینم که سهمیه بندی چه فشاری را بر زندگی مردم جامعه آورده است. اما برای ترک یک عادت ناپسند این فشار لازم است.
دولت احمدی نژاد با ندانم کاری هایش فشار ترک عادت را چندین برابر کرده است. اما جز این از او و هم قطارانش انتظاری نمی رفت. باید از او (با علم به اینکه شخص رئیس جمهور هیچ کاره است!)به خاطر اینکه چنین قدمی را با تمام کاستی های آشکار و غیر قبل چشم پوشی اش برای این مملکت عملی ساخته است تشکر کرد.
نمی دانم آنان که احمدی نژاد تدارکاتچیشان است چه فکری در سر دارند و چه نقشه ای را برای ترمیم چهره نابود شده احمدی نژاد بر سر قضیه سهمیه بندی بنزین، در بین عوام آماده کرده اند. با این حال باید قدر دانست حرکت دولت نهم را که برای اولین بار در مدت به قدرت رسیدنشان کاری کردند که اهداف عوام فریبانه سرلوحه طرح آن نبوده است.
گامی نیک، اگرچه ممکن است برای حاج محمود نیک نامی به همراه نداشته باشد!
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.