شیرین عبادی

جایزه مهم
راستش مي خواستم درباره چيز ديگري بنويسم اما خبر اعطاي لژيون دونور به شيرين عبادي ذهنم را منحرف کرده به سمت ديگري.
روزي با دوست نسبتا خوش فکري صحبت مي کردم البته اين دوست سياسي نيست و از روشنفکري و اين حرفها هم اصلا سر در نمي آورد. خلاصه حرف دولت اصلاح طلبان بود که يک دفعه گفت يکي از اشتباهات دولت خاتمي حضور معاونش (ابطحي) در مراسم استقبال شيرين عبادي بود!
شايد بگيد اين حرف يک آدم عوام ساده است و چه ارزشي داره، ولي من بارها اين نوع برخورد را از افراد گوناگون در زمان هاي مختلف ديده ام. هر وقت که خواستم اسمي از شيرين عبادي بيارم فورا بحث به سمت مسلمان بودن يا نبودن او کشيده شده، و تازه زماني که راضي شان کردم بر اساس احکام اسلام هر کس ادعا کند مسلمان است ما حق ترديد در اين موضوع را نداريم، بحث به غربي بودن او کشیده مي شود. و حرف هاي بيهوده و اعصاب خورد کن دیگر.
زماني که البرادعي جايزه نوبل را برد يادمه اکترا با يادآوري جايزه عبادي مي گفتند آمريکا اين جايزه ها را به عوامل خودش مي دهد تا مردم را مايوس کند، حالا چه ربطي دارد، من يکي که در اين مورد نتوانستم حتي يک نفر را راضي کنم.
با سلسله برخوردهاي بسيار ساده و بعضا بي اهميتي که عبادي بعد از دريافت جايزه نوبل از خود نشان داد به راحتي اين اجازه را به حزبل هاي محترم داد تا با از اهمیت انداختن جایزه صلح نوبل به تخريب چهره او در جامعه بپردازند و الحق که در اين مورد بسيار موفق هم ظاهر شدند.
البته اين اقدامات نکات جالبي هم برای من داشت مثلا وقتي که مي بيني يک نفر که در خانواده اش و از سوي نزديک ترين کسانش حجاب رعايت نمي شود از اين موضوع هم شکايتي ندارد و اصولا آدم مذهبی نیست، به دليل بي حجاب بودن وحتي دست دادن با نا محرم (موضوعي که بر عکس حجاب از نظر فقها(استفتائات س616) حداقل حرام نیست) او را تکفير مي کند، نشان دهنده قدرت عرف هاي اجتماعي بين مردم است.
متاسفانه نوبل عبادي مي توانست نتايج مطلوب تری در جامعه داشته باشد که به نظر من از دست رفت، حداقل در کوتاه مدت.
.......................
پنگوئن نوشت1: توی فلسطین چه خبره؟ از قرار اسرائیل دوباره بدجور داره قتل عام می کنه. خدا به خیر بگرداند.
پ.ن2: دموکرات ها بلاخره برنده انتخابات شدند. یه جورایی تبریک داره. حداقل چند سالی خیالمان از بابت جنگ راحت می شود.
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.