ساواک-بسیج

حقیقتی شبیه افسانه ها
هر وقت صحبت از زمان انقلاب و قدرت ساواک می شه نکته ای من برش تاکید دارم و آن افسانه بودن نیمی از داستان هایی است که از ساواک تعریف می شود. به طور دقیق تر منظورم این نیست که ساواک قدرتی نداشته هدفم اینه که بگم ساواک مثلا کمیته ضد خلافکاری را در تهران داشته و حتی قدرت نفوذ در گروه های مخفی مثل مجاهدین خلق را هم داشته، اما به خاطر وجود فرضا کمیته صد خلافکاری در جو انقلابی آن روز ها اگر در شهری مثل اراک یا اصلا خود تهران و در بین جمع های کم اثرتر در جریان اصلی انقلاب اسم ساواک گفته می شد سریعا تصور داشتن بازداشتگاه های مخوف، جاسوسان فراوان در بین مردم (همون قضیه از هر سه نفر یکی ساواکیه) و غیره بوجود می آمد و این تصور باعث می شد همیشه نگرانی از بابت این غول بی شاخ و دم در بین انقلابی ها باشد.
مثلا پدرم که جزو بزرگ انقلابی های اراک بوده تعریف می کنه، این آخری ها در موقع تظاهرات یک گروه را جمع می کردیم می رفتیم جلوی ساواک فریاد می زدیم "مرگ بر شاه" بعدش دیگه چشمامونو می بستیم تا جایی که توان داشتیم با سرعت فرار می کردیم و می رفتیم توی کوچه پس کوچه ها تا مثلا به رگبار نبندنمون. و خیلی تعریف های مشابه از ترسی که ساواک در اراک در جمع انقلابی ها به وجود آورده بوده. اما وقتی ساواک سقوط می کند و تحویل دار و دسته پدرم می شود، تنها سه تا کلت و یکی یا دو تا کلاشینکف توی ساواک پیدا می کنند و تازه در جریان انقلاب حتی یک تیر هم از آن ها خارج نشده بود. در مورد بازداشت گاه و این حرفا هم فقط حرف بوده و چیز خاصی وجود نداشته. معمولا کسانی هم که گیر ساواک می افتادن چون بلاخره هیجان و اضطراب داشته اند هر کاهی را می دیدند خیال می کردند که کوه است و نتیجه را هم در بین مردم همان گونه که تصور می کردند میگفتند. البته تاکید می کنم نمی خوام بگم ساواک قدرتی نداشته، چرا داشته ولی در آن حدی نبوده که انتظار می رفته و نتیجه تبلیغات زمانش بوده.
حالا امروز داشتم از جلوی مسجد محلمون رد می شدم که از روز تاسیسش پایگاه بسیج به نسبت فعالی هم داشته،(البته ساخته شدن این مسجد و ماجرای زمین غصبیش و نقش بسیج در آن، داستان ها دارد حالا بماند) دیدم به مناسبت سالگرد تاسیس پایگاه بسیج این مسجد کلی پارچه و کاغذ زدن در و دیوارش و در اکثر این کاغذ ها به یک جمله تاکید دارن:"مقام معظم رهبری: بسیج حقیقتی شبیه افسانه هاست".
گفتم که واقعا گل گفتی، حیف که این حرف را زمان شاه در مورد ساواک کسی نگفت.
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.