سوالات توهین آمیز

توهین آمیز
موضوع سوالات آزمون گزینشی معلمان را که حتما شنیده و یا خوانده اید. در هر صورت چند روزی است که هر روز جزو یکی از تیتر های صفحه اول روزنامه هاست. رادیو و تلویزیون هم برخورد کرده. نمایندگان مجلس هم که پیشرو بودن در برخورد با این توهین ها. در جامعه هم همه درباره اش صحبت می کنند. تا دیروز سوالات را نخوانده بودم، یعنی اساسا خیلی کنجکاو نبودم که ببینم چیست. اما بلاخره من هم با متن سوالات برخورد کردم و آن ها را خواندم. حالا که این ها را خوانده ام تعجبم چند برابر شده. اول از همه مشخص کنم در این که این گونه سوالات تحت هر عنوانی توهین به رسالت پیامبر(ص) است شکی نیست. ولیکن یه چیز واسه من خیلی جالبه، مخالفان با این سوالات. به جر عوام مردم، نمایندگان اصولگرا و بخشی از روحانیون و البته به علاوه روشنفکران و نوگرایان دینی. تکلیف این گروه های آخری تقریبا مشخصه و اون رو می شود در تشیع علوی و صفوی دکتر شریعتی جستجو کرد. اما تعجب من از کسانی است که وقتی می خواهند یک کتاب "معتبر" روایی معرفی کنند می گن بحار الانوار علامه مجلسی. این سوالات ممکن است برای من و کلا کسانی که خیلی در عالم روایی (مخصوصا از نوع صفوی) داخل نیستند عجیب و غریب باشه، اما اون هایی که به هرچیزی که اسمش روایت باشه اعتقاد دارند با چه استدلالی این سوالات را توهین آمیز می دانند. آیا تا به حال این روایت به گوش آن ها نخورده که پیامبر هنگام بول و غائط غیب می شدند. که حال این سوال را توهین آمیز می خوانند. شاید بشه گفت چون به درد امروز مردم نمی خوره نباید مطرح می شد، اما نمی شه گفت توهین آمیز. تا به حال روایات زیادی با این قبیل مضمونات از طریق منبری های محترم به گوش من رسیده و الحمدالله همه شان را از گوش دیگر به همراه خنده ای از روی تاسف خارج کرده ام. همگان با کتاب حلیه المتقین (باز دوباره از علامه مجلسی، اصلا ایشون به عنوان نماد و بزرگ تشیع صفوی شناخته می شوند) آشنا هستند. آیا داخل آن کتاب کم از این جور روایات می توان یافت. دیگر لازم نیست که هر صد و ده جلد بحارالانوار را بخوانید تا به عمق موضوع برسید. حقیقتا چون دیر به اهمیت موضوع پی بردم خیلی به عکس العمل ها دقت نکرده ام. اما خیلی دوست دارم برخورد روحانیون دینی (تکلیف عالمان جداست) رو ببینم. البته عده ای دولتی هستند و عکس العمل آن ها مشخص است (تازه در بین همین ها هم هنوز مثلا من اسمی از مصباح نمی بینم، راستش به نظرم همه آتیش ها کاملا آگاهانه از زیر گور دار و دسته ایشون بلند شده). ولی مهم نحوه برخورد طیف سنتی حوزه با این جو جامعه است. آیا اینان هم به مانند همسانان حکومتی اشان به دلیل بی ربط بودن سوالات با رسالت پیامبر و نداشتن هیچگونه ارتباطی با مسائل امروزی مسلمین به برخورد برمی خیزند. یا نه بر مرام خود باقی می مانند و هر روایتی را به دلیل آن که محتمل است از معصومی باشد توجیه می کنند و ترویج. نکته مهم تر آیا این مخالفت از روی مصلحت است یا واقعا به این نتیجه رسیده اند که در صحت خیلی از روایات (حتی اگر از سوی بزرگانی مثل مجلسی و قمی نقل شده باشد) می توان شک کرد. در این موضوع یک چیز برای من مشخصه آن اینکه کسانی که این سوالات را مطرح کرده اند دو حالت بیش تر نمی توانند داشته باشند: یا دشمنان بسیار دانا هستند و یا دوستان کاملا ابله.
............................................
پنگوئن نوشت: اگر از فردا دیدید که عوامل اصولگرای حکومت دارند صحبت های احمدی نژاد درباره قطار هسته ای را تفسیر وتعدیل می کنند تعجب نکنید!
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.