مقایسه احمدی نژاد و مصدق(2)

مقایسه احمدی نژاد و مصدق(2)
چقدر شباهت اما...

اما در مورد خود من، حقیقت امر این است که نسبت به دکتر مصدق از بچگی علاقه خاصی در من وجود داشت و علاقه به تاریخ هم باعث شده تا حداقل اطلاعاتی در مورد ماجرای نفت و دکتر مصدق و مسائل پیرامون آن داشته باشم. همیشه به دکتر مصدق افتخار می کردم، هر وقت می خواستم در تجلیل از او صحبت کنم از حمایت مردمی که در پشت سر داشت و حرف های عدالت طلبانه و صحبت های دلنشینش با مردم می گفتم حتما به استقبالی که در قاهره از او شد اشاره می کردم. و تاکید می کردم او بود که از قدرت های جهانی نترسید و حق ملت واقعا ستم کشیده را از چنگال آن ها در آورد.
اما احمدی نژاد هم در کشور های عربی محبوب است یا بهتره بگم در بین مردم کشورهای جهان سومی که از زورگویی قدرت ها خسته شده اند (حالا قصد ندارم مثلا بگم اون چند درصد محبوبیت داشته و این چند درصد). با ادبیاتی متفاوت از مصدق حرف های قشنگی برای مردم فقیر و محروم جامعه می زند. در قضیه هسته ای حمایت کثیری از مردم جامعه را دارد. در حرف هایش از عدالت می گوید و در برابر قدرت های جهانی ایستادگی می کند. و احمدی نژاد کسی است که می خواهد حق ملت مظلوم را از مستکبران بگیرد.
این همه شباهت بین دو نفر که این یکی که الان زنده است، اساسا تا اسم اون یکی می آید فورا در مُسلم بودنش شک می کند. تا جایی که توانسته در بازگویی تاریخ نهصت نفت نقش او را کم رنگ کرده و نقش کاشانی را پر رنگ. همیشه در تلاش بوده تا یاد او را از متن جامعه حذف کند. و چگونه است که بعد از پنجاه و اندی سال تلاش خود را با نتیجه تلاش او شبیه می داند.
در ضمن بین موضوع نفت و هسته ای (تاکید کنم صلح آمیزش) هم شباهت ها زیاد است.هر دو انرژی اند، هر دو حق مسلم ما بوده و هستند، دستیابی به هر دو در یک جهان آرمانی برای هر کشور و ملتی مشکلی به وجود نخواهد آورد، چون الان جهان آرمانی نیست برای رسیدن به هر دو با مشکل برخورد کرده ایم، در هر دو مورد هم با شرق مسئله داشتیم و هم با غرب، کار هر دو به محاکم بین المللی رسید، هر دو مورد در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شدند و مهمتر از همه هر دو در تاریخ ما نقطه عطف است.
شاید خیلی شباهت های دیگر باشد ولی فعلا همین ها برای این که من به شباهت این دو موضوع دقت کنم، کفایت می کند.
پس واقعا تفاوت این دو نفر چیست؟ چرا من که رفتار ها و عملکرد ها احمدی نژاد را برخلاف مصالح فعلی و آتی کشور می بینم و اعتقاد دارم او با انکار یا واژگون نشان دادن حقیقت سعی در پیش برد اهداف خود دارد، به کسی که مانند او عمل کرده این مقدار علاقه دارم و باز معتقدم که تلاش هایش در راستای بهبود وضع جامعه مان بوده است؟ آیا دید فعلی من اشتباه است و یا برداشتی که از تاریخ داشته ام؟ و باز اگر من تاریخ را اشتباه درک کرده ام چرا احمدی نژاد که اینقدر شبیه مصدق است، شخصیت او را مورد انتقاد قرار می دهد؟

Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.