هوای آلوده و وارونگی آن

هر کسی که حداقل ی کبار به یکی از کوه های اطراف اراک رفته باشد، مطمئنا فضای دودگرفته شهررا دیده است. اراک یکی از هفت شهر آلوده ایرانه و حتی من شنیده ام که آلوده ترین. به هر حال برای ما اراکی ها دیدن هوای کثیف شهر از فراز یکی از کوه های مشرف به آن، صحنه ای عادی و طبیعی است!
دیروز هم به همراه یکی از دوستان راهی یکی از این کوه های اطراف شهر (کوه سرخه) شدیم. دیروز پدیده وارونگی هوا ایجاد شده بود و هوای شهر خیلی آلوده (حداقل از نظر ظاهری!) بود. خوشبختانه دوربین هم همراهم بود و از این آلودگی و البته منشا اصلی اون هم چندتا عکس گرفتم که فکر کنم دیدنشون برای خوانندگان ای وبلاگ خالی از لطف نباشد.
این دم و دستگاهی که در این عکس اولی می بینید پالایشگاه اراک است، که بعد از انقلاب ساخته شده. این پالایشگاه تقریبا 40 کیلومتری شهر و در مسیر جاده شازند قرار داره. از بس که مهندسان عمران طراح این پالایشگاه، آدم های متخصصی تشریف داشتند، محل ساخت تاسیساتو دقیقا در مسیر بادهای شهر اراک قرار داده اند و با وجود اینکه تقریبا فاصله مناسبی با شهر داره و ظاهرا کوههای بین شهر و پالایشگاه بایستی مانع ورود دودهای دودکش ها به شهر شوند، دقیقا این آلاینده ها به سمت اراک می آیند. این مسیر به قدری دقیق است که اگر یک روزی این جاده ها و امکانات نبود و شما هم از علم جهت یابی هیچ اطلاعی نداشتید اونوقت کنار پالایشگاه گذاشتنتون و گفتند اراک را پیدا کن. مطمئن ترین راه برای رسیدن به مقصد، اینه که مسیر دود های خروجی از دودکش های بلند پالایشگاه را پی بگیرید تا برسید به شهر! در این روش احتمال اشتباه نزدیک به صفر است! توی همین عکس هم این دود های محترم دقیقا به سمت اراک روان هستند.
توی این دو تا عکس دیگه هم نماهایی از شهر رو می بینید. البته شهر ما به این کوچیکی ها هم نیست فقط این دودای محترم اکثرا از پالایشگاه آمده، اجازه دیدن سایر نقاط شهر رو نمی دهند.

وارونگی هوای دیروز به خوبی تاثیر مخرب پالایشگاه رو بر روی شهر اراک نشون می داد و به خوبی مسیر حرکت دودهای پالایشگاه مشخص بود. البته این پالایشگاهی ها یه بدشانسی هم دارند و اونم اینه که آلاینده هاشون قابل روئیته و به چشم غیر مسلح می شه دید دارن چه بلایی بر سر هوای شهر می آرن. اما صنایع دیگر خصوصا آلمینیوم سازی با وجود اینکه مواد به مراتب خطرناک تری رو در هوای شهر بخش می کنند، اما از دید دوربین های مردم پنهان است و نمی شه مچ اونارو گرفت!
به هر صورت، ما دیروز به مدد وارونگی هوا، بر فراز آلودگی پر غلظت شهر نفس راحتی کشیدیم و دمی را به خوشی گذرانیدیم. جای دوستان همگی خالی ...
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.