مثل فلسطینیا

مثل فلسطینیا...
هم وطن بر خیز تو ای غم خوار من ** دست تو دشنه به دوش گیتار من
نقش کنیم بر کوچه ها با خون خویش ** جان دهم اما نمیرد خاک من

شعر زیبایی که تا این قطعه فیلم را نبینید زیبایی واقعی آن را درک نخواهید کرد. از شما که به اینجا سر می زنی، از تو که گذرت به این طرف ها افتاده، ازتون خواهش می کنم حتما این فیلم راببینید.
توجه: اول فیلم راببین بعد دوباره بیا اینجا و ادامه متن را بخوان.


اگر هنوز این قطعه فیلم را ندیده ای بیا ایناهاش یک دقیقه و دوازده ثانیه است و دوازده مگا بایت هم حجمشه، خیلی وقتت را نمی گیرد، از دست ندهی اش که واقعا حیفه ... .


آها، حالا که فیلم را دیدی خواهی فهمید چرا می گویم باید حتما این فیلم و این فیلم ها را دید. این تکه فیلم، قسمتی از مستندی است که از منطقه چشمه موشک اراک در زمستان سال 1384گرفته شده. چشمه موشک از همه نظر، بدترین نقطه در شهر اراک است. منطقه ای در دامنه کوه که جمع زیادی از حاشیه نشینان شهر ما را در خود جای داده. واین فیلمی که شما دیده اید از یک خانواده پر جمعیت ساکن در این منطقه گرفته شده، که دارای چند بچه معلول و فلج و ناتوان جسمی و ذهنی است (تعداد دقیقش رو یادم نیست). این پسر جوانی که ترانه را می خواند نابیناست و عشق موسیقی. در زمینه موسیقی برای خود استادی است (در حالی که فکر کنم تا به حال دستش به هیچ کدام از آلات موسیقی نخورده باشد) و بسیار با علاقه از آرزوی خود که همان خواننده یا موسیقی دان شدن است می گوید (مثل همان خواننده ی فیلم میم مثل مادر). آن مرد معلول هم در گوشه اتاق، یکی از برادران معلول اوست که آن گونه با شنیدن صدای بسیار زیبای برادرش به رقص در می آید. و مادر این کم توانان، همان زنی است که در کنار خواننده نشسته و در صحنه قبل از شروع ترانه با نا امیدی تمام می گوید: "همه (ساکنان چشمه موشک) الان، مثل فلسطینیا دیگه، بچه هاشون جوون شدن، پیراشون مردن رفتن، ولی هیچی نشد، آب از آب تکون نخورد."
چه جمله ی زیبا و پرمعنایی از یک مادر زجر کشیده ...

حالا یک بار دیگه فیلم رو ببین ضرر نداره.
راستی به نظر شما درست می شه؟؟؟
نقش کنیم بر کوچه ها با خون خویش ** جان دهم اما نمیرد خاک من
...................................
پنگوئن نوشت: حالا که من این فیلم را این جا گذاشتم باید حق کپی رایت را هم رعایت کنم دیگه. این فیلم (مستندی درباره حاشیه نشین های اراک) توسط دفتر "هفته نامه عطریاس" تهیه شده است، و گلچینی از آن (که الان نسخه ای از آن دست من است) قرار بوده در سطح شهر پخش بشه، که البته این اتفاق نیفتاد و من از طریق دیگری از وجود همچین فیلمی اطلاع یافتم و گیرش آوردم.
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.