امنیت اجتماعی(2)

امنیت اجتماعی(2)
حالا نیروی انتظامی در طی اجرای مرحله دوم طرح ارتقای امنیت اجتماعی، تحت عنوان مقابله با راذل و اوباش مشغول جمع آوری شبانه چاقوکشان و قداره کشان از سطح محلات است. موضوعاتی مطرح می شه مثل اینکه آیا اساسا بازداشت آنان باعث می شود دیگر مرتکب اعمال گذشته خود نشوند؟ نحوه برخورد نیروهای انتظامی با آن ها چگونه است؟ محل هایی که به آن جا یورش برده می شود تا چه حد درست انتخاب شده اند؟ و خیلی مسائل دیگر.
واقعیتش اینه که زمان شنیدن اجرای این طرح خوشحال شدم. چون بعد از چهار سال می دیدم یک نیرویی برای مقابله با این خطر اجتماعی تلاش می کند. اما خوب واقعا نمی دونم بعد از دستگیری آن ها باید چگونه برخوردی برای اصلاح و یا تادیب آن ها صورت بگیرد. اگر زندان بروند که حرفه ای تر می شوند و اگر آزاد بشوند هم جری تر می شن. عقل من که به این موضوع قد نمی ده.
یک چیزی که امروز در اینترنت چشم منو گرفت اعتراض وبلاگ نویسان به این دستگیری ها بود. خوب کاملا حرف درستی است، نباید مثل حیوان با هیچ انسانی برخورد شود، نباید کسی را زیر مشد و لگد قرار داد و نباید کسی را که اتهام آن هنوز ثابت نشده است در ملاعام نشان داد.
اما یه سوال چگونه باید با این تیپ افراد مبارزه کرد؟ فرضا شما به یک آدمی را که تا به حال سر کوچه می ایستاده و حقوق سایر مردم را به انواع و اقسام طرق ضایع می کرده، بگویی شما به اتهام زورگیری بازداشت هستی. آیا او مثل یک آدم با تمدن همراه پلیس راه می افتد و فقط به غیر قانونی بودن بازداشتن اعتراض می کند. نه خیر، او شروع به داد و هوار می کند، احیانا چاقو می کشد، برای فرار تلاش می کند، و در آخر حداقل چهار تا مشد و لگد نثار بازداشت کننده خواهد کرد. پس نمی توان پلیس را به خاطر ضرب و جرح متهم هنگام دستگیری مقصر دانست.
شاید پلیس به خاطر شیوه ای که برای مقابله با اراذل انتخاب کرده مقصر باشد. اما فکر می کنم در اجرای این طرحی که در حال اجراست، مجبور به برخورد با چنین روشی است. همان طور که مثلا در ممالک متمدن اروپایی برای مقابل با تماشاگران مسابقات دقیقا همین گونه رفتار می شود. می دانم اصلا انسانی نیست که فردی را با مشد و لگد به سوی بازداشتگاه برد، اما آیا واقعا برای نهادی که مسئول رسیدگی به امنیت توست، راه دیگری وجود دارد تا با کسی که به کمک زور حق شهروندی تو را از بین می برد، برخورد کند؟
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.