یک پدر

یک پدر
مهندس عزت الله سحابی می گوید پس از در گذشت آیت الله طالقانی جریان اقلیت مجلس خبرگان قانون اساسی نقطه اتکای خود را از دست داد و به انزوا رفت. جناح اکثریت به راحتی اقلیت را از دور خارج می کند و اندک زمانی پس از درگذشت نابهنگام آیت الله است که قانون اساسی مورد تایید امام خمینی و تهیه شده توسط عده ای از انقلابیون خارج از کشور، از دور مذاکرات مجلس خارج می شود و اصل هایی جای آن را می گیرد که گل سر سبد آن ها اصل ولایت فقیه (و نه ولایت مطلقه فقیه) است.
سحابی از روزی می گوید که مصاحبه هایش در رد تفسیر اکثریت مجلس از ولایت فقیه در سطح جامعه پخش می شود و او به مجلس می رود. از نگاه های سنگین آنانی که امروز دولت را در اختیار دارند می گوید، از صحبت های مصلحت اندیشانه و در گوشی آنانی می گوید که همان روز رئیس مجلس بودند و خیلی زود از از این سرا رفتند و می گوید از جای خالی طالقانی.
آن روزها طالقانی نبود تا با رد بدعت ها به مانند مسئله حجاب اجباری، یک تنه مقابل افراط گرایان ایستادگی کند. آن روزها طالقانی نبود تا ببیند چگونه نظر او درباره حجاب که حتی مورد تایید رهبر آن روز های انقلاب هم قرار گرفت به راحتی در قانون اساسی کشور گنجانده شد.
... و اگر آن روزها طالقانی بود چه چیزها که امروز نبود!
اسم طالقانی با صفت پدر همراه شده. او هم روحانی بود و عوام را جذب می کرد، هم روشن بین بود و آگاهان را مطیع می ساخت. او نواب صفوی را در خانه خود پناه می داد، با کنایه ای دلسوزانه و دوستانه به کاشانی می فهماند که پوست خربزه ای بر زیر پایش گذاشته اند و تا آخر عمر بر طریق مصدق وفادار ماند.
او آیت الله برجسته است که عضویت کادر مرکزی جبهه ملی را دارد. نهضت آزادی ایران را بنیان می نهد. دوران زندان را در سلول موتلفه می گذراند و بر سر سفره مارکسیست ها می نشیند.
او همواره و در کنار یاران همیشگی اش (بازرگان و سحابی) خط فکری خاص خود را تبلیغ می کند و بر آن طریق پیش می رود، اما هرگز راهیان سایر طرق را مورد تکفیر و تمسخر قرار نمی دهد. حتی در اوج درگیری های بین فرزندان ایران، وظیفه پدرانه اش را فراموش نمی کند.
ای کاش پدر از بین فرزندانش نرفته بود. ای کاش سال های 58 و 60 و 67 پس از درگذشت او نمی آمدند.
و ای کاش فرزندان می دیدند آنچه را که پدر در خشت خام می دید.
.................................................
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.