انعطاف، مسئله این می تواند باشد!

انعطاف، مسئله این می تواند باشد!
معمولا در جامعه ما رفتار اجتماعی انسان هایی که به خشکه مقدس معروف هستند با عباراتی مثل دگم، بی تحمل و غیر قابل انعطاف معرفی شده است. همیشه در برابر کسانی که نمی توانند فرد دیگری را با تفکر و روشی غیر خود بپذیرند صفت مذهبی بودن آن هم از نوع سنتی و به قول بعضی ها مرتجع را قرار می دهیم.
متاسفانه همگی ما با جایگاه برتری که نسبت به آدم های سنتی برای خود قائل هستیم، توجه کافی به فاجعه ای که در بین ما وجود دارد نمی کنیم و با توجیهات نامناسب سعی در رد آن داریم.
زمانی که با تمسخر و خود مطلق بینی به رد سنتی ها می پردازیم ولی حاضر نیستیم اندکی در شیوه زندگی مان به هنگام تقابل با آن ها تغییر ایجاد کنیم، هنگامه ی فاجعه است. بهتر بگم همیشه آن ها را متهم می کنیم که تحمل ما را آن طور که هستیم ندارند اما هیچگاه خود را ندیده ایم که به هیچ وجه حاضر نیستیم آن ها را آن طور که هستند و به آن اعتقاد دارند، تحمل کنیم.
مثلا یک نمونه بارز و مکرر این نوع برخورد را در حجاب می توان دید. زیاد دیده ایم که عده ای دختری را به خاطر آن که فرضا چادر به سر نداشته است مورد بازخواست قرار داده اند. اما در این جامعه بسیار بیشتر دیده ایم آن ها که چادر به سر دارند با صفت رایج "امل" همراه شده اند.
متاسفانه صفت انعطاف ناپذیر مناسب همه ماست. هیچ کدام از ما چه مذهبی و چه غیر مذهبی، چه سنتی و. چه مدرن، روشنفکر و یا غیر روشنفکر فرقی ندارد، همه و همه منتظریم تا دیدگاه غیر خود را با برچسب زنی از دور خارج کنیم، بدون آن که توجه داشته باشیم خود بسیار سزاوارتریم، برای آن برچسب نا میمون!
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.