اگر هنوز رویای کودکی را در سر دارید بخوانید!

اگر هنوز رویای کودکی را در سر دارید بخوانید!
یکی از افسانه هایی که ذهن بسیاری از کودکان را به خود مشغول می کند، وجود گنج در خانه های قدیمی، تودرتو و مرموز است. تقریبا هر بچه ای که به خانه ای با این خصوصیات مواجه شود اولین موردی که به ذهنش می رسد یافتن مکانی است که گنج را آن جا مدفون ساخته اند.
من خودم زمانی که برای اولین بار خانه های قدیمی و معروف کاشان را دیدم به ذهنم زد بروم و تمام سوراخ سمبه های خونه را بگردم تا بلکم چیزی پیدا کنم. البته متاسفانه هیچی پیدا نکردم!
اشتباه من این بود که تقریبا 100،150 کیلومتری زیاد راه رفته بودم. برای پیدا کردن گنج لازم نبود تا کاشان بکوبم و بروم، چون که گنج در خانه های قم مدفون بود.
آن ها که قمی هستند حتما به طور غیر رسمی خبرهایی در مورد پیدا شدن یک شیء با ارزش درخانه فلان کس که در بهمان محله قدیمی قرار دارد را شنیده اند. البته صحبت کردن درباره تغییر وضع زندگی آقای فلان بعد از پیدا شدن گنج، هم به طور طبیعی در قسمت تفسیر خبر یافتن گنج گنجانده خواهد شد. اما آن چه که مهم است پیدا شدن شیء باستانی در زیر خانه های محله های قدیمی شهر قم است.
موضوع خیال پردازی نیست، با این که من خودم هرگز با چنین آدم های خوش بختی برخورد نکرده ام اما بارها وصف آن ها را از افراد موثق شنیده ام.
اگر اشتباه نکنم یک سال پیش بود که سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد، هنگام عملیات خاک برداری برای تعریض یک خیابان در همان محله های قدیمی شهر قم نشانه هایی از تمدن شش هزار ساله به دست آمده.
قبل از اعلام شدن عمومی خبر دور مکان خاک برداری حصار ایمن تری کشیده شد تعداد ماموران محافظ افزایش یافت و انجام فعالیت های عمرانی به حالت تعلیق در آمده بود. کش مکش بین سازمان میراث فرهنگی و استانداری بر سر ادامه یا توقف پروژه تعریض خیابان درگرفت و چند صباحی پروژه متوقف می شود.
متاسفانه همانطور که انتظار می رفت و دیر یا زود اعلام می شد، خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داده طبق معمولِ این نوع کش مکش ها طرف بازنده فرهنگ و تمدن ایران است و تمدنی که شش هزار سال در برابر تمام نا ملایمات دوام آورده بود امروز مقابل فربه شدن یک خیابان قافیه را می بازد.
البته تمدن شش هزار ساله که یک روزه نابود نمی شود و صد البته تمام تمدن هم که زیر یک خیابان واقع نشده! صد ها خانه و ساختمان در آن منطقه وجود دارد که بر روی شش هزار سال تاریخ قرار گرفته اند. متولی حفظ میراث ملی ما هم آنقدر ناتوان و مظلوم است که نتواند از آنها محافظت کند. پس ای شمایی که رویای پیدا کردن گنج در خانه ای قدیمی را همچنان در سر می پرورانید، خانه های مرموز و کهنسال قم منتظر شماست. بشتابید به سوی پول دار شدن!!!
Powered by: Blogger
Based on Qwilm! theme.